.
Třídy s prvky Montessori pedagogiky ve školním roce 2023/2024
Mgr. Eva Hegyiová, tel. 608 961 098, hegyiova@zspolesna.cz
zástupkyně pro třídy s prvky Montessori pedagogiky
Ve školním roce 2023/2024 probíhá v naší základní škole výuka s prvky Montessori pedagogiky ve smíšených třídách tzv. PRVNÍHO TROJROČÍ, označených I.MA, I.MB a I.MC, a ve třídách tzv. DRUHÉHO TROJROČÍ označené II.MA, II.MB a VI.M.
Třídu I.MA vede třídní učitelka Mgr. Martina Lehoučková společně s asistentkou pedagoga paní Ivanou Němečkovou.
Třídu I.MB vede třídní učitelka Ing. Petra Mužíková Šimonová společně s asistentkou pedagoga Petrou Bekovou.
Třídu I.MC vede třídní učitelka Mgr. Martina Holubová.
Třídu II.MA vede třídní učitelka Mgr. Václava Valentová společně s asistentkou pedagoga Ing. Evou Danielovou.
Třídu II.MB vede třídní učitelka Bc. Marie Vaňkovou společně s asistentkou pedagoga Pavlou Missbachovou, DiS.
Třídu VI.M vede třídní učitelka Mgr. Václava Valentová.
Třídu VII.M vede třídní učitelka Bc. Kateřina Petrová.
Principy práce v těchto třídách:
- Základem metody je individuální přístup a respektování každého dítěte jako jedinečné
osobnosti.
- Výuka probíhá v připraveném a přehledném prostředí, které obsahuje materiál vhodný pro samostatnou práci. Dítě si svobodně vybírá kdy, kde a s kým bude pracovat. Dítě přebírá zodpovědnost za své učení.
- Díky možnosti vybírat si činnost je podporována schopnost se soustředit. Dítěti je poskytován dostatek času, aby práci samo dokončilo.
- Chyba je chápána jako naprosto přirozená věc. Je součástí řešení problémů a zdrojem nových poznatků. Dítě je vedeno k tomu, aby chybu samo našlo a opravilo, případně zjistilo nebo se dotázalo na její příčinu. Děti se tak učí reflexi a sebehodnocení. Mohou sledovat pokrok ve svém vzdělávání.
- Děti pracují v heterogenních skupinách. Tím se vytváří pozitivní vztahy mezi nimi, rozvíjí se schopnost komunikace, spolupráce a tolerování názoru jiných.
- Materiály a pomůcky jsou připravovány tak, aby dítě postupovalo od konkrétního k abstraktnímu a učilo se v souvislostech. Děti se učí vyhledávat informace, ty následně zpracovávat a prezentovat.
- Dítě má během dne možnost volného pohybu po prostoru za předpokladu, že dodržuje dohodnutá pravidla. Na vytváření pravidel se podílejí samy děti, čímž je pro ně jejich dodržování přirozenější.
- Děti jsou vedeny k práci v tichosti a ohleduplnosti vůči ostatním.
- Vyučování probíhá ve dvou výukových blocích, není rozděleno na jednotlivé vyučovací hodiny. Přestávku mezi bloky využíváme k pobytu venku.
- Učitel činnost koordinuje, je pomocníkem, organizátorem průběhu vyučování a pozorovatelem dění.
- Děti nejsou hodnoceny známkami, ale slovně. Hodnocení probíhá průběžně po celý rok. Rodiče jsou s výsledky svých dětí seznamováni prostřednictvím deníku žáka a portfolia na individuálních konzultacích a třídních schůzkách. V pololetí a na konci školního roku dostávají žáci vysvědčení formou slovního hodnocení. V případě potřeby (odchod do jiné třídy / školy) je možné hodnocení převést do stupnice známek.
- S pochvalou je zacházeno přiměřeně. Důraz je kladen na vnitřní motivaci dítěte, ne na uspokojování představ dospělých. Dítě má cítit sebeuspokojení z vlastní práce, proto se s pochvalou zachází přiměřeně tak, aby se dítě na ní nestalo závislé a nebyla pro něj hlavním důvodem pro dobrou práci.
- Na podporu tříd s prvky Montessori pedagogiky vznikl Spolek Montessori Újezd nad Lesy, z. s., který pomáhá třídám s materiálním zabezpečením.
Kontakt:
montessoripolesna@gmail.com
Více informací naleznete ve "Školním vzdělávacím programu pro třídy s prvky Montessori pedagogiky":
Školní vzdělávací program pro třídy s prvky Montessori pedagogiky (Velikost: 1.36 MB)
Copyright © - 2024 | Masarykova ZŠ (fotografie pořízeny žáky Masarykovy ZŠ) &   Vitalex Computers s.r.o. - Tvorba školních webů | Prohlášení o přístupnosti | Zásady použití cookies