.
Motto: „Jsme pohodová družina plná her a dobrých kamarádů"
Vzdělávací program školní družiny při Masarykově základní škole, v ulici Polesná 1690, v Praze 9 – Újezdě nad Lesy
Osnova:
1. Identifikační údaje školy
2. Charakteristika zařízení
3. Cíle školní družiny
4. Formy vzdělávání
5. Popis materiálních podmínek
6. Popis personálních podmínek
7. Zpoplatnění školní družiny
8. BOZ
9. Podmínky pro přijímaní uchazečů
10. Podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
11. Délka a časový plán vzdělávání
12. Klíčové kompetence
1. Identifikační údaje školy: Název – Masarykova základní škola, Polesná 1690, 190 16 Praha 9 – Újezd nad Lesy, IČO :47608579, IZO: 600040593
2. Charakteristika zařízení: Školní družina tvoří jeden celek se školou, který je sestaven z 14 oddělení ŠD. Školní družinu navštěvují děti ve věkovém rozmezí 6 – 10 let, tedy 1. – 4. třída. Výjimečnost zařízení spočívá především v jeho příznivé poloze – bezprostřední blízkost lesa, v lokalitě na okraji Prahy.
3. Cíle školní družiny: Hlavním dlouhodobým cílem školní družiny je vytvoření pohodového podnětného prostředí přiměřeného věkové kategorii dětí od šesti do desíti let. Snahou školní družiny je rozvoj dítěte, jeho učení a poznání, výchova ke zdravému životnímu stylu, posilování komunikačních dovedností, zvyšování sociálních kompetencí a osvojování společenských hodnot.
4. Formy vzdělávání: Vzdělávání v ŠD probíhá formou pravidelných, příležitostných a střídání organizovaných činností a spontánních aktivit.Základem veškerých činností ŠD je hra založená na vytváření zážitků účastníků, které rozšiřují vědomosti, dovednosti, navozují kladné emoce. Strategií pedagogické práce je respektování požadavků pedagogiky volného času. Činnost ŠD respektuje základní pedagogické požadavky volného času, kterými je dobrovolnost, zajímavost, zájmovost a snaha o podpoření aktivity dětí.
5. Popis materiálních podmínek: školní družina je umístěna v jedenácti samostatných třídách a ve čtyřech třídách spolu s učebnou, třídy splňují hygienické potřeby a jsou vybaveny standardním vybavením. Předpokládá se postupné dovybavování tříd pro lepší vyžití dětí ve volném čase nejen z vlastních prostředků školy, ale i z poskytnutých ze sponzorských darů občanských sdružení a rodičů. Školní družina využívá k volnočasovým aktivitám společné prostory školy, především tělocvičnu, divadelní sál,dětská hřiště.Velký prostor pro hry a poznávání přírody poskytuje blízký les.
6. Popis personálních podmínek: Ve školní družině pracuje 12 plně kvalifikovaných vychovatelek a tři nekvalifikované vychovatelky. Každá kvalifikovaná vychovatelka má svoji specializaci – hudební, výtvarná a speciální pedagogika. Vychovatelky se rozšiřují své vědomosti formou vzdělávacích kurzů a samostudiem.
7. Zpoplatnění ŠD: Pobyt v ŠD je zpoplatněn dle vyhlášky o zájmovém vzdělávání č. 74/2005 Sb.
8. BOZ: Je zajištěna vytvářením bezpečného prostředí, které je dáno pevným režimem, stálým dozorem vychovatelky, zajištěním bezpečného prostředí při pobytu mimo svou třídu a budovu školy. Prevence úrazu je jednou z částí celoročního programu ŠD.
9. Podmínky přijímání uchazečů: O přijetí žáka do ŠD rozhoduje ředitel školy. Do školní družiny jsou přijaty všechny děti, které mají trvalé bydliště v Újezdě nad Lesy.
10. Podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Dětem se speciálními potřebami je dle stupně a charakteru jejich znevýhodnění při začleňování do aktivit věnována průběžná zvláštní pozornost. Pro rozvoj talentovaných jedinců ŠD nabízí doplňkové aktivity a v oblastech jejich zájmu formou zájmových kroužků.
11. Délka a časový plán vzdělávaní: Provoz školní družiny ve školním roce probíhá denně od 6:15 hod. do 7:30 hod., dále od 11:25 do 17:30 hod. Program činností je plánován do tématických celků, jednotlivé části směřují k plnění klíčových kompetencí
12. Klíčové kompetence
Jsme pohodová družina plná her a dobrých kamarádů…
Jsme pohodová škola
1. Procházíme budovou školy a seznamujeme se s prostory naší školy.
2. Zjišťujeme, kdo v naší škole pracuje.
3. Díváme se, co je na naší škole hezké, co by se dalo vylepšit, kreslíme svoje dojmy.
4. Zdobíme svoji třídu, stanovujeme pravidla společného soužití, navrhujeme logo oddělení, vzájemně poznáváme své kamarády a dospělé.
5. Seznamujeme se s okolím školy formou tradiční orientační hry.
6. Ujasňujeme si základní hygienická pravidla a zásady správného stolování v jídelně.
7. „Cestička do školy známě se vine……“, povídáme si o cestě do školy a domů, povídáme si o dopravních prostředcích, bezpečnosti v dopravě a nutnosti dodržování pravidel silničního provozu i v běžném životě.
8. „Jsme jedna rodina- školní družina…..!, celodružinová kulturní akce dětí a jejich rodinných příslušníků
Co už umíme
1. Co se dozvíme o přírodě v okolí školy.
2. Vyrábíme z materiálů, které nám příroda nabízí.
3. Besedujeme o přírodě o její floře a fauně.
4. Nabyté vědomosti procvičujeme a rozšiřujeme formou svých vlastních her.
5. Dny všední a sváteční……, povídáme si o adventním čase, vyrábíme vánoční dárky, které vystavíme při Dni otevřených dveří
6. Připravujeme si koledy na společné tradiční zpívání pro rodiče
7. Všímáme si vánoční atmosféry a vánoční výzdoby v našem městě.
8. Jedeme na společný vánoční výlet.
Buď mým dobrým kamarádem
1. Hrajeme si scénky,( čím nám kamarádi dělají radost).
2. Uvědomujeme si dobré a špatné vlastnosti naše i druhých formou her a besed, jakých vlastností si vážíme na druhých.
3. Kreslíme portréty našich kamarádů a vytváříme tablo našeho oddělení.
4. Učíme se toleranci a pořádku
5. Hledáme v okolí věci, které můžeme pochválit, vymýšlíme situace, kdy děti našeho věku mohou pomoci. Uvědomíme si důležitost kladného vztahu ke spolužákům, k dospělým a ke společenským hodnotám.
6. Přemýšlíme o vandalismu, zkoušíme opravit poničené věci – hračky, uvědomujeme si důležitost pořádku a zvládání sebeobslužných činností.
7. Nejsme všichni stejní… uvědomujeme si rozdílnost lidí, vyprávíme si o psychicky a fyzicky znevýhodněných osobách formou her a pokoušíme se vžít do jejich situace-uspořádáme paraolympiádu v tělocvičně.
8. Besedujeme o různém postavení dětí ve světě, o rasismu a vzájemné toleranci, naučíme se hru dětí z jiných kontinentů, zapojíme se do akce škola pro UNICEF.
9. Formou osobnostně sociálních her provádíme prevenci šikany.
Vítáme jaro
1. pozorujeme změny v přírodě, na vycházkách do lesa, parků a ulic města.
2. Hledáme jarní tématiku v dětské literatuře a v poezii, naučíme se básničku o jaru a výtvarně ji ztvárníme,
3. Zaměříme se na autory a ilustrátory dětských knížek a navštívíme knihovnu. Děti si udělají besídku o nejoblíbenějších dětských postavách.
4. navštívíme divadelní představení, vyprávíme si o nejoblíbenějších literárních, divadelních, filmových pohádkových postavách, vyzkoušíme si zahrát divadelní představení
5. Do programu zařadíme poslech pohádek na CD a jejich sledování na DVD.
6. Zapojíme se do akcí pořádanými občanskými organizacemi, které fungují na území Újezda nad Lesy.
7. Seznámíme s národnostními a místními zvyky spojenými s jarem.
8. Vyzdobíme si třídu a prostory školy, malujeme kraslice a vytváříme další výrobky s velikonoční tématikou.
9. Uspořádáme velikonoční diskotéku v maskách na dvoře školy.
Příroda kolem nás
1. pozorujeme přírodu na vycházkách, upevníme si pravidla chování k přírodě a uvědomíme si důležitost ochrany přírody.
2. Besedujeme o tzv. černých skládkách a znečišťování přírody.
3. Zaměříme se na propagaci třídění odpadů, navštívíme sběrná místa, pozveme mezi nás pracovníka firmy EKOSPOL ke společné besedě.
4. Využijeme přírodních podmínek ke sportování a povídáme si o zdravém životním stylu.
5. Připravíme hry pro naše společné sportovní odpoledne.
6. Uspořádáme besedu o nejoblíbenějších sportovcích a setkání s nimi pozváním k nám do ŠD.
7. Vyprávíme o volnočasových aktivitách a o prevenci úrazů. Formou scének si procvičíme poskytování první pomoci.
8. Oslavíme dětský den společnou akcí s rodiči.
Copyright © - 2024 | Masarykova ZŠ (fotografie pořízeny žáky Masarykovy ZŠ) &   Vitalex Computers s.r.o. - Tvorba školních webů | Prohlášení o přístupnosti | Zásady použití cookies