Vážení rodiče,
vstup do první třídy základní školy představuje pro dítě velkou životní změnu. Mění se role dítěte, prostředí, ve kterém tráví značnou část dne, dospělí i vrstevníci, se kterými tráví den, denní program, náplň činnosti, nároky i požadavky. Aby dítě vstup do školy zvládlo, mělo by být zralé fyzicky, psychicky, pracovně, sociálně i emočně. Zrání dítěte je nerovnoměrné, každé dítě nemusí všech parametrů dosáhnout, ale může se k nim přiblížit.
Materiál (Materiál pro PV, č. j.MSMT-9482/2012-22) nabízí rodičům dětí předškolního věku základní informace o tom, co by mělo jejich dítě zvládnout před vstupem do základní školy. My Vám níže nabízíme přehled toho nejdůležitějšího.
- 1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze
- Zvládnu poskočit a chvilku poskakovat na jedné nebo druhé noze a chytit a hodit míč.
- Umím se obléknout, převléknout, obouvat i zouvat. Poradím si s knoflíky, zipy, i tkaničkami.
- Při jídle používám příbor, uklidím po sobě a umyji si ruce.
- Zvládnu se vysmrkat a obsloužit se na WC.
- Umím uklidit knížky, pastelky i hračky tam, kam patří.
- 2. Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování
- Zvládnu být bez rodičů.
- Zvládnu si hrát s ostatními podle dohodnutých pravidel.
- 3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
- Dovedu poslouchat příběh a povídat si o něm s rodiči.
- Zvládnu popsat to, co vidím kolem se.
- 4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci
- Dovedu kreslit tužkou, pastelkami i malovat barvami.
- Umím stříhat nůžkami, navlékat korálky, lepit.
- Umím napodobit základní tvary (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník).
- 5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
- Poznám barvy a dokáži je i sám pojmenovat. Poznám jednoduché tvary.
- Zvládnu najít rozdíly mezi obrázky. Poznám, když na obrázku něco chybí.
- Zvládnu vytleskat slabiky ve slově.
- Poznám rozdíl mezi měkkou a tvrdou a krátkou a dlouhou hláskou.
- 6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech
- Zvládnu po jedné napočítat do 5 (10). Zvládnu ukázat na prstech nebo na předmětech počet.
- Poznám větší a menší počet (v rozsahu do pěti prvků).
- Poznám základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.).
- Zvládnu roztřídit předměty podle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti).
- Rozumím pojmům jako je: nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes, dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký.
- 7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit
- Dokáži se soustředit na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.).
- Zvládnu si zapamatovat, co jsem viděl, slyšel, zažil a mluvit o tom.
- Pamatuji si říkadla, básničky, písničky.
- Zvládnu splnit zadaný úkol a dokončit jej.
- 8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině
- Umím pozdravit, požádat, poděkovat.
- Zvládnu spolupracovat ve skupině.
- Dokáži počkat, než na mě přijde řada, podělit se o hračky.
- 9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost
- Zvládnu poslouchat hudební nebo divadelní představení, sportovní nebo slavnostní akce a o svých zážitcích mluvit.
- Znám pohádky, příběhy, písničky a umím vytleskat rytmus.
- Tvořím z modelíny, kreslím, maluji, stříhám, lepím, stavím, vyrábím, hraji si např. na školu, rodinu, na cestování, na lékaře atd.
- 10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě
- Znám své jméno a příjmení, adresu a vím, jak se jmenují rodiče.
- Znám své blízké okolí – hřiště, obchody atd.
- Zvládnu vyřídit drobný vzkaz, říci si o to, co potřebuji, se zeptat na to, čemu nerozumím.
- Vím, jak se mám chovat např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici atd. a snažím se to dodržovat.
- Zvládnu pojmenovat části těla i některé orgány, rozlišuji pohlaví, rozlišuji různá povolání, pomůcky, nástroje, znám jména několika rostlin, stromů, zvířat, znám dopravní prostředky atd.
- Znám proměny ročních období, vím něco o naší zemi.
Desatero dětí pro rodíče předškoláka dle MŠMT (Velikost: 205.56 kB)